Principis psicopedagògics de l'aprenentage significatiu



Actualment a l'escola s'ha donat més importància al que s'ha d'ensenyar que al com s'ha d'ensenyar. És imprescindible saber i organitzar els continguts i els conceptes que s'han de donar en cada tema, però mai sense deixar de banda la metodologia que utilitzarem per trasmetre'ls.

Depenent del que entengui el mestre pel terme educació, emprarà una forma d'ensenyar o una altra. Si aquest conceb l'ensenyament com un procés propedèutic i selectiu es basarà en aprenentages mecànics o repetitius. Aquest tipus d'aprenentage pot ser útil respecte als continguts factuals. No obstant, resulta difícil fer-lo servir fora del context après, i a més, en la majoria de els casos tendeix a ser oblidat.

En canvi, si el docent entén l'ensenyament com un procés en el qual l'alumne resol els problemes de la vida quotidiana, prendrà com a model els aprenentages profunds i significatius. Al contrari de l'anterior, no es centra únicament en la memorització i posterior repetició dels continguts, sinó que pretèn que l'alumnat els comprengui i siga capaç de aplicar-los en situacions reals.

Durant molt de temps, en els centres educatius s'ha considerat un bon aprenentage aquell en el qual l'alumne repetia el més fidel possible les lliçons del mestre (aprenentage mècanic). Afortunadament, l'escola ha anat evolucionant i avui en dia és molt important la significativitat.

 L'aprenentage significatiu procura que l'alumne siga el protagonista del seu propi procés d'aprenentage, qui construeix activament el seu coneixement. Per tant, s'han d'oferir moments per a que els infants participin i intervenguin en la dinàmica d'aula.
Per promoure l'aprenentage significatiu s'han de tenir en compte una sèrie de prinicipis psicopedagògics.

Els coneixements previs són el punt de partida de tot aprenentage. Tal i com afirmaven Ausubel, Novak i Haneisan, “el factor más importante que influye en el aprendizaje es lo que el alumno y la alumna ya sabe”. La nostra estructura cognitiva esta formada per esquemes de coneixement, és a dir, representacions personals i singulars de la realitat. Al llarg de la nostra vida els esquemes de coneixement es modifiquen, es tornen més complexos i s'adapten a la realitat a mesura que rebem informació i adquirim nous coneixements.

El procés d'aprenentage es produiex quan s'estableix un vincle entre els coneixements inicials i els nous continguts. Piaget proposa un model d'equilibri per explicar el desevolupament cognitiu. En la reinterpretació d'aquesta teoria, Coll exposa que la nova informació es connecta amb un concepte preexistent en l'estructura cognitiva i per aquesta raó els nous coneixements modifiquen i reestructuren els previs.

Els estudiants han de poder contrastar els nous coneixements amb els que ja saben i, si cal, transformar-los per tal d'arribar a un coneixement més complet. Per aquesta raó és necessari que es tingui en compte el nivell de desenvolupament o estat maduratiu de l'alumne. Això implica que com a docents em d'adaptar els continguts a les característiques personals dels infants.

Vigotsky anomena zona de desenvolupament proper a la distància entre el que es sap i el que es vol aprendre. L'alumne parteix d'uns coneixements, però necessita ajuda per arribar a assolir uns altres. El mestre és l'encarregat d'acompanyar-lo i guiar-lo per tal de que superi els reptes que es presenten en aquest recorregut.

Els objetius que hem de plantejar als infants no han de ser ni massa senzills ni massa complicats. Segons Bandura “ Las metas relativamente fáciles no son suficientemente desafiantes para provocar mucho interés, las que son moderadamente difíciles mantienen un esfuerzo elevado y producen satisfacción por medio de la consecución de submetas, mientras que las metas que están mucho más lejos de las propias posibilidades son desalentadoras".

Per a que un apententage sigui significatiu és essencial que els continguts es presentin des de la seva funcionalitat. El nen ha de saber quina és la finalitat d'estudiar-los i com els podrà aplicar en el seu dia a dia. D'aquesta manera, atribuint-li sentit al que s'aprèn és quan existeix un interès per part de l'alumne i una motivació per a continuar aprenent.

El procés d'equilibri/desequilibri/reequilibri exigeix una gran activitat mental de l'estudiant. Per tant, és molt important la disposició que adopta per a aprendre. Si no existeix una actitut favorable cap a l'objecte d'estudi és difícil que l'aprenentatge es pugui dur a terme.

Per aquest motiu, és fonamental motivar a l'alumne per a que es produeixi una motivació intrínseca, és a dir, que ell mateix estigui motivat per aprendre i millorar. Les expectatives que el professor deposita en l’alumne tenen una enorme influència, ja que aquests es comporten com el professor espera d’ells. Aquests alumnes, al ser tractats d’un mode distint, responen de manera diferent, confirmant així les expectatives del professorat. Com a futurs educadors hem d’evitar formular expectatives negatives sobre els nostres alumnes perquè perjudiquen el seu autoconcepte i la seva autoestima.

En darrer lloc cal destacar el paper de la reflexió de l'alumne sobre el propi aprenentage (metacognició). Aquesta capacitat reflexiva permet que l'aprenentage sigui profund, significatiu i en facilita de nous.

En classe sempre ens han dit que la nostra experiència com alumnes no ha d'influir en la nostra tasca com a mestres. Tot i que consider que he tingut bons mestres, mai vàren enfocar la seva matària des del punt de vista den l'aprenentage significatiu. D'altra banda, les activitats que ralitzaba en l'escola no eren vivencials i pens que és més senzill interioritzar un concepte si s'experimenta prèviament, ja que l'experimentació facilita el record de les conclusions extretes. Com a futura mestra esper estimular el desig d'apendre dels meus alumnes, afavorint aprenentages significatius.
 
 


 Autora: Celia González Martínez
 

0 comentarios:

Publicar un comentario

 

Copyright © El meu primer curs d'Eduació Primària. Template created by Volverene from Templates Block
WP by Simply WP | Solitaire Online