Finalitats de l'educació



Si una cosa tinc clara és que el sistema escolar deuria girar en torn a les diferents competències. Entenem pel terme competència allò que caracteritza a una persona capaç de realitzar una tasca concreta de forma eficaç. Per parlar de quines competències són objecte de l’educació abans cal saber quines són les seves finalitats.


Segons un acord generalitzat, les finalitats de l’educació deuen contribuir al ple desenvolupament de la personalitat en tots els àmbits de la vida. Com a futura mestra, estic d’acord amb que la finalitat de l’educació és la formació integral de les persones. Per tant, la missió de l’escola no només ha de ser la de transmetre coneixements acadèmics, sinó també la de preparar als alumnes per a que siguin capaços de poder resoldre els problemes de la vida quotidiana.


Els professors no hem de limitar-nos a transmetre coneixements teòrics. És cert que la teoria és important, però aquesta no ha de predominar sobre la pràctica, ja que el que realment interessa és la seva utilitat. Per això pens que es necessari que el que s’aprèn a les aules tingui un sentit pel nin, aconseguint així un aprenentatge significatiu.


Si analitzem l’escola avui en dia, podem observar que aquesta segueix un model propedèutic i selectiu. Aquesta selecció dels “millors” comporta entendre l’escola com un recorregut de superació de successives etapes amb la finalitat d’arribar a la etapa superior: la universitat.


Sota el meu punt de vista, aquest procés provoca que l’escola desemboqui en una acumulació de sabers que, en general, només són necessaris per a accedir al següent nivell. D’aquesta manera, en la majoria de casos, l’estudiant s’aprèn el temari de memòria amb l’objectiu de superar l’examen i no amb la intenció d’aplicar a vida real els coneixements adquirits al llarg del curs.

Aleshores, es podria dir que actualment a l’escola (i més endavant a l’institut) únicament es transmeten els sabers bàsics per arribar a la universitat. En aquest sentit, als joves que optin a altres alternatives diferents de la vida universitària no li serviran de gaire. Per això, la meva opinió es que, l’ensenyament ha de garantir la igualtat d’oportunitats per a tots, independentment de quines siguin les seves preferències professionals.


Des de fa temps existeix una dicotomia entre la funció instructiva i la educadora de l’ensenyament. En el nostre temps l’escola s’ha centrat més en aquells coneixements acadèmics, ja que considera que la tasca d’educar li correspon exclusivament a la família. Personalment, crec fermament que el professorat i la família són els responsables de l’educació dels infants i per aquest motiu han de treballar unides pel benefici de l’alumne.


En conclusió, les competències responen als propòsit de l’educació: formar persones educades en totes les dimensions humanes. Podem distingir vuit competències bàsiques, el tractament de les quals suposa un canvi en el model escolar actual ja que s’exercita conjuntament la teòrica i la pràctica.

IITA International School children in class session

0 comentarios:

Publicar un comentario

 

Copyright © El meu primer curs d'Eduació Primària. Template created by Volverene from Templates Block
WP by Simply WP | Solitaire Online